Szkolenia podnoszą wartość pracownika, zwiększają jego kapitał społeczny, czyli wiedzę, umiejętności. Dzięki temu staje się on jeszcze lepszy, w tym co robi, i bardziej wartościowy dla firmy. Z drugiej strony szkolenia mogą być koniecznością, np. w przypadku przejścia firmy na nowy system komputerowy, nowy sprzęt używany w pracy codziennej.
Szkolenia mogą dotyczyć umiejętności miękkich i twardych. Do tych pierwszych zaliczają się: pewność siebie, łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętność odnalezienia się w każdej sytuacji, kreatywne myślenie, zdolności negocjacyjne, umiejętność rozwiązywania, zażegnywania sporów i konfliktów, panowanie nad stresem, automotywacja.
Szkolenia z umiejętności miękkich są równie potrzebne, jak te uzupełniające wiedzę, rozwijające umiejętności, wzbogacające doświadczenie zawodowe. Umiejętności miękkie odgrywają coraz większą rolę na rynku pracy. Niektóre stanowiska bazują w większości właśnie na zdolnościach interpersonalnych i osobistych.
Obowiązkowe szkolenia z umiejętności miękkich przechodzą pracownicy odpowiedzialni za reprezentowanie spółki na zewnątrz: członkowie zarządu, rzecznicy prasowi, specjaliści public relations, negocjatorzy, przedstawiciele handlowi. Jednak tak naprawdę szkolenia te przydają się we wszystkich zawodach, w których występuje kontakt z ludźmi.